Ukas treningstips: 4×4

Effektiv økt i tidsklemma
Det er sagt og skrevet mye om 4×4-intervall. Jeg skal ikke gå inn på den debatten her, men etter min mening er 4×4 en særdeles fin økt om man har liten tid til rådighet. Jeg våger påstanden: Har du kun 40 minutter til rådighet, finnes ikke mer effektiv økt! Da har du 5 minutter til oppvarming, 4×4 minutter drag på 90-95% av makspuls, med 3 minutters pause, og 5 minutter nedjogg. Nøyaktig 40 minutter!

Må kjøres hardt!
Det er viktig at denne økta kjøres med skikelig høy puls, dvs 90-95% av makspuls. Etter min mening er dette også en økt som krever lite restitusjon, nettopp fordi den er såvidt kort.

Varier intervalltreningen
Hvorvidt man skal trene utelukkende 4×4 er det delte meninger om i fagmiljøet. Personlig tror jeg på å variere intervallene, men som nevnt innledningsvis; har du liten tid, så kjør 4×4 knallhardt!

Om TriKarfjell

Eivind Karfjell er en ung og fremadstormende gutt født i 1970. Bor i Asker, gift og har tre barn. Er en ivrig triathlet, skiløper, løper og sykkelrytter som er svært glad i å trene. Driver også et effektivt digitaltrykkeri, Peak Print AS, i Asker.
Dette innlegget ble publisert i Treningstipset. Bokmerk permalenken.

2 svar til Ukas treningstips: 4×4

  1. Minni sier:

    Hei!

    La oss si at du skal løpe en distanse/etappe på 2,4km. Jeg pleier å løpe denne, og så godt som gi alt, ikke mye igjen å presse på. Kan ha 95% av maks som gjennomsnitt på hele økten.

    Jeg løper ikke intervaller, hvor jeg har pauser.

    Hva vil være best treningsmetode?
    Å løpe en laaang intervall slik som etappen vil være, eller å løpe feks 4×4?
    Jeg mener det vil være mest logisk å løpe så langt og lenge som mulig, med høy puls.

    Jeg er ikke i så god form per dags dato, men formen skal oppover:D

    • Eivind K sier:

      Hei,
      Takk for tilbakemelding!
      Jeg mener 4×4 er en utmerket økt for den slags løp. Du kan selvasgt variere med distansetrening, hvor du f.eks løper den spesifikke distansen oppimot maks. Det kan også være aktuelt å løpe distansen progressivt, dvs at du øker farten f.eks hver halve km til du løper maks mot slutten. Dersom du trener mye (mer enn tre dager i uka) bør du også ha noen rolige økter.
      Håper svaret er til hjelp:)

      Eivind

Legg igjen en kommentar

