Vasaloppet, alle skirenns mor

Elektrisk stemning i Berga By
Søndag morgen ringte vekkeklokka 03.40, og på et blunk var jeg lys våken. Det var klart for den store dagen; Vasaloppet 2012 skulle gå av stabelen. Det hersket relativt god stemning på hytta. Jeg var for anledningen innkvartert på snorkerommet, sammen med snorkerne Ali og St. Patrick. Personlig snorker jeg, etter sigende ikke, men til gjengjeld sover jeg godt om natta, enten det snorkes eller ikke på rommet. 04.45, helt etter planen, triller bilen mot starten i Berga By. da vi ankommer start kl. 05.10 er det ikke mindre enn hundre meter kø inn til startleden, som ikke åpner før 5.30! Allerede her er det en super stemning, alle (stort sett) er blide, alle gleder seg til start, alt er pefekt! 12 minus, vindstille, skyfri himmel og ikke minst fantastiske løyper!  Vasaloppet er uten tvil alle skirenns mor, og hvis du trodde at Morgedal var skisportens vugge må du tro om igjen! Skisportens vugge må være Vasaloppssporet! Det er noen år siden jeg gikk Vasan sist (2007), og det var utroilig fint å være tilbake! Å stå på start sammen med 15000 likesinnende er rett og slett himmelsk!

Terningkast 6(7) til arrangøren
Arrangementet er så til fingerspissene perfekt at det er en fryd! Her har Birken mye å lære! Alt fra bagasjetransport til løyper, dusjng, bespisning og skioppbevaring er kort og godt perfekt avviklet! Halleluja!
Jeg hadde egentlig tenkt å ikke gå neste år, men det vil by på store problemer å holde seg hjemme…

Superglid fra start
I startled 1 fikk jeg plass i fjerde rekke midt i feltet, dette viste seg å være em fin posisjon. 8.00 smeller startskuddet, vi er i gang! Kommer greit ut, og over sletta i Berga er det en sinnsyk glid i sporet! Føler allerede her at festet kanskje ikke er helt på topp. Har likevel greit feste de første tre km opp til løypas høyeste punkt. Føler meg OK hele veien til første matstasjon i Smågan, og passerer på 379. plass.

Tidenes bakbrudd på bakglatte ski
Allerede før Mångsboderna er det klart at festet er borte, og det er omtrent som å gå på skøyteski. Herfra og inn blir det en kamp for å ikke tape for mye i motbakkene, en kamp jeg tapte klart! Det går greit på flatene, men oppover er det tungt. Blir gående på armene oppover, og bruker opp de kreftene jeg skal holde høy fart på flatene med, og la det være sagt; Vasaloppet er ikke flatt! Det er faktisk flere høydemetere totalt enn i Birken, og når man går på bakglatte ski, virker det alt annet enn flatt for å si det forsiktig! For å gjøre en 90km lang historie kort, så sto jeg for et bakbrudd av de sjeldne! Fra å ha vært nr. 379 i Smågan til å bli 619 i mål!

Litt fornøyd
Sier meg OK fornøyd likevel. Det var en fantastisk tur i fantastisk vær, og jeg klokket inn på 4.36, noe som er 33 minutter fortere enn den gamle persen min.Hadde mål om topp 500, noe jeg var 5 minutter fra å klare. Hadde jeg vært litt bedre til å legge festesmøring, så hadde nok det vært innen rekkevidde ganske greit.Det hører også med til historien at formen har vært litt på hell etter Marsjen. Hadde nok ikke min beste dagsform inne…

Det var også en kjempehyggelig helg på tur med supre skivenner, gamle som nye. Stor takk til DK for turopplegg og stor takk til alle på hytta for en knallhelg! Dette er vel nesten det viktigste….

Hvordan finne igjen formen til Birken?
Det store spørsmålet nå er hvordan jeg skal finne igjen den tapte form til Birken? Med under to uker til start på Rena, en kropp som verker og trenger hvile, er gode råd dyre. Kanskje er det bare hvlie og etter hvert lett trening som gjelder? Kanskje noen harde turer til helgen? Det som er sikkert er at jeg stiller som smøresjef/sevicemann på Inga-Låmi førstkommende lørdag og på Barnas Birkebeinerrenn på søndag.

Om TriKarfjell

Eivind Karfjell er en ung og fremadstormende gutt født i 1970. Bor i Asker, gift og har tre barn. Er en ivrig triathlet, skiløper, løper og sykkelrytter som er svært glad i å trene. Driver også et effektivt digitaltrykkeri, Peak Print AS, i Asker.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Vasaloppet, alle skirenns mor

  1. Trude sier:

    Eivind, da… Grønt klister i bunn , dekket med Blå Extra/VR 40. Spikerfeste hele veien 😉

  2. Anonym sier:

    Ja, det er ganske håpløst å ikke ha feste på det føret. Fikk herdet stakearmene litt da….:-)

Legg igjen en kommentar

