Styrkeprøven 2012 endte med opptur!

Lørdag morgen var det endelig duket for sommerens store mål, Trondheim-Oslo. Vi hadde start klokken 07.35, og vekkeklokka sto på 05.00 og det  eneste som skulle gjøres før start var å få i seg frokosten på Rica Nidelven.

Jeg våknet 04.45 lys våken og speilklar for å sykle til Oslo! På tross av manglende form og treningsgrunnlag siste måneden før start følte jeg meg relativt bra.  Ferdig med frokost bar det til start i et praktfullt vær, 18 grader og sol er ikke hverdagskost i Trondheim på Styrkeprøven… Det som imidlertid skulle vise seg å ikke være fullt så bra var at det var 10 sekundmeters motvind!

Fem minutter før start oppdaget jeg at bakbremsen hang! Følte der og da at Styrkeprøven med bakbremsen på ikke kom til å bli noen dans på roser. Fikk hjelp av en mekaniker fra Hank Sport, og løsningen ble å slakke den helt ut og kjøre så og si uten bakbrems.

Starten går med undertegnede på plass i rulla
Det blir tidlig klart at vi ikke klarer å holde skjema til 16 timer i den kraftige motvinden og allerede ut av Trondheim by er vi på hæla i forhold til skjema. Første halvtimen er hard, men etterhvert som vi kommer i gang føler jeg meg litt bedre. Det går i grunn ganske greit til Oppdal, men opp til Hjerkinn går det tungt, og vel oppe på fjellet er det med nød og neppe jeg klarer å henge med til Dombås. Etter Dombås kom jeg meg litt igjen og nedover Gudbrandsdalen begynner jeg å føle meg sikker på at jeg skal henge med til Oslo. Det skulle likevel vise seg å bli for tungt. Etter en svært tung periode mot Hafjell er skandalen et faktum og jeg blir kjørt av ved Hafjell, etter ganske nøytaktig 34 mil. Faen! Det står klart for meg at jeg skal til Oslo på sykkel, og etter en liten pause på en benk i Øyer stabler jeg meg på sykkelen og sykler til Lillehammer.

BOC passerer
Idet jeg står på drikkestasjonen i Lillehammer og drikker kaffe ser jeg Bærum(BOC) passere med sitt 16 timers lag. Jeg kaster fra meg kaffen og hiver meg på sykkelen og med et magadrag forbi noen biler kommer jeg meg opp til BOC. Her blir jeg tatt i mot med åpne armer og de tilbyr også drikke etc.! Stor takk til BOC for all hjelp og støtte!  Nå begynner det til alt hell også å regne lett, og ved passering Brøttum bøtter det ned, og alle pollenplager forsvinner som dugg for solen og de siste 18 milene blir en ren fest. Beina er gode og resten av kroppen like så! Med to mil igjen til mål tar vi til alt overmål igjen Asker, og jeg får kjøre med leget mitt til mål! Snakk om opptur!

18 timer
Vi triller til slutt i mål på respektable 18.02. Med de forholdene er alle fornøyd med den tiden.

Stor takk til støtteapparatet for langing og moralsk støtte underveis!

Nå er det bare banketten igjen, så er prosjekt Trondheim – Oslo over.

PS: Jeg har hele tiden sagt at dette blir den eneste gangen jeg kjører TO, men jeg har allerede bestemt meg for at jeg gjerne gjør det igjen…
Neste år er det derimot klart at jeg blir å finne på strek i Jotunheimen Rundt.

Om TriKarfjell

Eivind Karfjell er en ung og fremadstormende gutt født i 1970. Bor i Asker, gift og har tre barn. Er en ivrig triathlet, skiløper, løper og sykkelrytter som er svært glad i å trene. Driver også et effektivt digitaltrykkeri, Peak Print AS, i Asker.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

