Nattlige kramper, noe å gjøre med?

Hva hjelper mot nattlige kramper?

Jeg får sjelden eller aldri kramper under trening eller konkurranse, men derimot på nattestid er jeg relativt plaget med kramper i lår. Det er spesielt skreddermuskelen som ofte velger å trekke seg kraftig sammen og forsøke og ødelegge nattesøvnen. Krampene er av ganske hissig karakter og det hender det blir så ille at det rett og slett skader muskelen slik at det «sitter i» i mange dager. Det er altså ikke bare litt irriterrende, men faktisk såpass vondt at det kan gå utover nattesøvnen til resten av familien også! Det er nok et mønster at det særlig etter sykling er ille. Nå skal det dog legges til at jeg etter Trondheim – Oslo ikke hadde en eneste krampe! Jeg lå nærmest klar og ventet på at det skulle sette inn, men natten etter T-O forløp totalt uten kramper…

Magnesium hjelper ikke

Det finnes jo selvsagt en del tips og råd mot kramper som jeg har forsøkt, uten nevneverdig hell. Kosttilskudd som magnesium, kalsium (for å bedre opptaket av magnesium?) og også spesifikke kosttislkudd som Crampfix lover en krampefri hverdag(natt). Jeg har så klart brukt alt dette, men det ser ikke ut til å innvirke på muskulaturen min.  Jeg har også tatt blodprøver og sjekket at jeg faktisk har nok magnesium i kroppen, og alt ser bra ut. Nå vet jo jeg at jeg  får i meg nok magnesium etc. , men det kan virke som om skreddermuskelen ikke har fått det helt med seg…

Genetisk

Er det kanskje rett og slett sånn at det er genetisk betinget? Er det ikke mulig å gjøre noe med det?
Det hører med til historien at jeg har en far som har akkurat de samme symptomene… Er jeg så til de grader arvelig belastet at det bare må være sånn?

Dette er selvfølgelig ikke noe stort problem, men hvis noen har tips om hva jeg kan prøve så er jeg takknemlig for det:)

Om TriKarfjell

Eivind Karfjell er en ung og fremadstormende gutt født i 1970. Bor i Asker, gift og har tre barn. Er en ivrig triathlet, skiløper, løper og sykkelrytter som er svært glad i å trene. Driver også et effektivt digitaltrykkeri, Peak Print AS, i Asker.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med . Bokmerk permalenken.

7 svar til Nattlige kramper, noe å gjøre med?

  1. Anonym sier:

    Jeg har et tips: HTFUP!

    Pia

  2. engelski sier:

    Salami til kveldsmat er nok fasiten. Det hjalp veldig i Birken i år med salami til frokost for min del

  3. utetrening sier:

    Har tidligere slitt litt med det samme, men ikke i det omfanget du nevner. For meg har det vært til hjelp å trene maksstyrke spesifikt på de musklene jeg var plaget med. Da spesielt bakside lår og legger. Har du prøvd det?

    Usikker på om det var denne styrketreningsformen som var utslagsgivende, men krampene forsvant i hvert fall ganske kjapt da jeg begynte med slik trening.

    Håper du finner ut av det!

Legg igjen en kommentar

