Etterlysning!

Etterlysning og Bokanbefaling 

Mitt innlegg, Den subjektive sannhet om forfotløping, har hatt overveldende respons. Det er tydelig at dette er et tema som engasjerer mange, og det har vært nesten utelukkende positive tilbakemeldinger. Det har også vært mange spørsmål rundt temaet, noe som har fått meg til å forstå hvor lite jeg egentlig vet.. Jeg vil derfor forsøke å gå litt dypere inn i materien, og i den anledning trenger jeg din hjelp. Jeg kjenner nemlig ingen som virkelig har prøvd ut forfotløping over tid, og brukt lang tid på tilvenning, for så å være negativ til det hele. Som nevnt har det vært fantastisk mye tilbakemeldinger på innlegget, og da stort sett postive:) Tror det var 2 eller 3 som var skeptiske og på det sterkeste frarådet denne formen for løping! Felles for disse var at de var i mot det uten å ha vært i nærheten av en forfotsko noen gang! Er det litt typisk for skeptikere?

Kjenner du noen som har fått problemer pga forfotløping?

Jeg ønsker av ovennevnte grunn å høre om/fra deg/dere som har prøvd forfotløping og brukt tid på tilvenning og som ikke synes det har noe for seg. Det behøver ikke være selvopplevd, og det behøver heller ikke være vitenskapelig testet at forfotløpingen er årsak til eventuelle problemer. Det holder at du har en teori om at forfotløpinga er årsaken til problemene:)

Så, kjenner du eller har hørt om noen med bred erfaring som forfotløper som ikke liker det? Kommenter innlegget, eller send en mail på eivind@skiglad.no

Bokanbefaling

Født til å løpe (Born to run) av Cristopher McDougall
For dere som ikke kjenner til barfotløping og lurer på hva det er, og hvorfor det menes å være fornuftig vil jeg tro at denne boka vil gi svar på mye.


” Dette er den beste boka du noen gang vil lese om løping”
– heter det i markedsføringen, og  jeg er tilbøyelig til å være enig. Forfatteren er selv en skadeforfulgt, stor og litt tung løper som oppdager forfotløping.  Jeg synes dette er en utrolig fasinerende bok som jeg ikke klarte å legge fra meg. Nå hjalp det selvsagt at jeg er en svoren mosjonist som i utgangspunktet elsker løp/treningsbøker, men jeg tror veldig mange vil ha glede og til dels utbytte av å lese denne boka. Dette er en svært underholdende bok, slik at det ikke nødvendigvis bare er en bok for deg som vil løpe på forfot. Boka forteller en levende historie om ultraløpere og det løpende folket Tarahumaraene i Mexico, som løper i dagesvis med sandaler på beina! Jeg skal ikke skrive noen bokanmeldelse her, det er gjort av mange allerede og her kan du lese kondis.no sin.

Tittel: Født til å løpe (2012)
Originalens tittel: Born to run (2009)
Forfatter: Christopher McDougal
Oversetter: Børge Lund
Forlag: Pax Forlag
Ordinær pris: 299 kr
Kondis-pris: 275 kr (inkl. porto)

 

Andre bøker

Jeg har også fått anbefalt en bok av en av dere leserene her på bloggen.

“Barefoot Running Step by Step” av Ken Bob Saxton 

Denne boka har jeg ikke lest selv, men jeg lover at jeg skal lese den forholdsvis raskt.
Rapport kommer.

Tips om andre forfotbøker taes i mot med stor takk!

 

Om TriKarfjell

Eivind Karfjell er en ung og fremadstormende gutt født i 1970. Bor i Asker, gift og har tre barn. Er en ivrig triathlet, skiløper, løper og sykkelrytter som er svært glad i å trene. Driver også et effektivt digitaltrykkeri, Peak Print AS, i Asker.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Etterlysning!

  1. thief9 sier:

    Hej.
    Jag kan rekommendera boken Tread Lightly, http://www.treadlightlybook.com/
    Den har en lite mer vetenskaplig och balanserad angripssätt på ämnet än i många andra böcker.
    Jag köpte nyligen också filmen, http://www.runbare.com/theMOVIE . Den var intressant, men ger egentligen inte så mycket mer än det man kan läsa till sig på nätet.

    Jag har hållt på med barfotalöpning i ca 1,5 år varav det första året mest gått till att öva upp styrka och teknik. Det är inte förrän det sista halvåret som jag kommit upp i «riktiga» distanser.
    Too much too soon- fällan är lätt att hamna i om man inte aktar sig.

    Såg att du precis blivit inspirerad till att köra helt barfota. Det är bra, jag har kommit fram till att även med Vibram Five fingers så slarvar man lätt med formen. Är jag barfota så löper jag med rätt form automatiskt.

Legg igjen en kommentar

